Nr |
Vraag |
Antwoord |
1 |
Geachte medewerkers RDW en OTMV bestuur. Ik begrijp niet wat het probleem is wanneer je over 3 of 5 of 10 jaar een trekkers alsnog wilt registreren. Want de gemiddelde hobbyist heeft die van plan is om met een trekker te gaan rijden maakt de remmen, verlichting en stuurderij zo goed in orde omdat hij zelf ook niet aan de kant van de weg wil staan toch? Dus als je dan bij de RDW komt met een antieke trekker die technisch perfect in orde is waarom zou dan de RDW geen kenteken willen geven? |
Als je na 31-12-2021 een trekker wilt registreren en de trekker voldoet aan de van toepassing zijnde toelatings- en permanente voertuigeisen (de eisen die horen bij de Datum Eerste Toelating) dan zal de RDW een kenteken afgeven. Voor oude voertuigen betekent dit in de praktijk dat ze moeten voldoen aan de permanente eisen waaraan ze toch al moeten voldoen. Echter de kosten zijn dan wel aanmerkelijk hoger dan bij registratie gedurende het conversiejaar. |
2 |
Is kenteken verlichting verplicht op LBT en kiepers en VUS |
Voertuigen die voor 1-1-2020 op de weg zijn gekomen hoeven geen kentekenverlichting te hebben. Als de kentekenverlichting wel is aangebracht moet deze wel gebruikt worden. voertuigen die na 1-1-2020 op de weg zijn gekomen hebben kentekenverlichting. |
3 |
Komt er een samenvatting van deze talkshow? |
De talkshow is opnieuw te bekijken, code hiervoor is op te vragen bij secretaris@otmv.nl |
4 |
Ik ben in het bezit van 20 tractoren met kenteken waarvan er 10 nooit op de openbare weg komen wat gebeurt er als ik de 10 tractoren die nooit buiten komen ook niet verzeker |
Er zijn 2 mogelijkheden om niet aan de verzekeringsplicht te hoeven voldoen. 1. De voertuigen niet registreren. Maar dan kun je er nooit mee rijden op de openbare weg tenzij ze op een later moment alsnog geregistreerd worden (veel duurder). 2. Voertuigen registreren tijdens de conversie en vervolgens schorsen. Dan vervalt de verzekeringsplicht. |
5 |
Vraag: Een vriend van mij heeft een trekker waarmee hij niet op de weg komt, hij had deze trekker tot op heden ook niet verzekerd. Nu heeft hij sinds mei dit jaar toch de kentekening geregeld en wil hij ook met deze trekker de weg op. Kan hij nu een boete krijgen (van de RDW), omdat de trekker in de periode mei – heden niet verzekerd was? |
Binnen 28 dagen na afgifte van het kenteken moet het voertuig verzekerd zijn. Als via de verzekeraar deze verzekering niet is aangemeld bij de RDW kan er een boete worden opgelegd. In het conversie jaar zal hierbij enige coulance worden gehanteerd. Vanaf 1-1-2022 volgt automatisch een boete bij niet verzekeren binnen 28 dagen. |
6 |
Hoe bepaal je de constructiesnelheid? |
Dit wordt bepaald door de fabrikant. Als de constructiesnelheid wordt aangepast zal de RDW de nieuwe constructiesnelheid moeten vaststellen en aanpassen in het voertuigregister. Bij trekkers (oldtimers) die je nu laat registreren en die een afwijkende constructiesnelheid hebben is het verstandig de huidige maximale snelheid op te geven als constructiesnelheid. |
7 |
Uit de afdeling ZHZ-Zeeland kwam deze vraag aan Overwater: we begrepen dat nu voor iedere extra trekker € 12 (per jaar?) administratiekosten moet worden betaald, bovenop de premie. Vanwaar deze hoge kosten en kunnen we eventueel via een collectief via de OTMV gunstiger voorwaarden krijgen? |
Voor de eerste tractor die gekentekend is, worden geen kosten in rekening gebracht. Voor elke volgende tractor wordt jaarlijks € 12,10 in rekening gebracht. Deze kosten worden in rekening gebracht, omdat Overwater Assurantie kosten maakt voor het aanmelden van de kentekens bij de RDW, er jaarlijks een groene kaart afgegeven wordt maar ook omdat automatiseringskosten stijgen. De hogere kosten worden doorbelast. Iedere eigenaar van een tractor, al dan niet lid van een oldtimer vereniging, betaalt deze premie. |
8 |
Wat te doen als de trekker door aanpassing aan de transmissie een hogere snelheid kan halen dan origineel? |
In de toekomst moeten deze aanpassingen gemeld worden bij de RDW die dan de nieuwe snelheid moet vaststellen en aanpassen in het kentekenregister. |
9 |
heb bemester tank deze wil gaan registreren, als hier een bemester achter hangt moet dan de plaat aan de bemester of als ie aan de tank zit is dat voldoende |
De kentekenplaat moet bevestigd worden op het vaste deel van het voertuig (tank). Als deze door de bemester aan het zicht wordt onttrokken moet op de bemester een witte volgplaat worden gemonteerd. |
10 |
Dus een oude trekker die niet harde wil dan 25km hoeft geen kenteken plaat hebben??? |
Tot 1-1-2025 hoeven trekkers met een constructiesnelheid lager dan 25 km/h geen kentekenplaat te voeren. Het is overigens wel slim om dit nu direct na ontvangst van het kenteken uit te voeren. |
11 |
Welk kenteken moet een niet geregistreerde aanhangwagen voren als persoon A, de chauffeur de trekker geleend heeft van persoon B en de aanhangwagen geleend heeft van persoon C. ? |
Het trekkende voertuig is hierbij leidend. De aanhanger moet het volgnummer voeren dat gelijk is aan het kentekennummer van de trekker of gelijk is met een kentekennummer dat te herleiden is naar de eigenaar van het trekkende voertuig. |
12 |
Mag de afgeknotte 3hoek weg nadat er een kenteken op zit? |
Ja, de afgeknotte driehoek is dan niet meer verplicht. Bij trekkers en aanhangers, vooral met contructiesnelheid onder de 25 km/h is het wel verstandig deze platen te laten zitten. Je valt dan eerder op als een voertuig dat langzaam rijdt. |
13 |
Hoe kan ik een aanhanger registreren die tot 40km/h gaat rijden en geen vin nummer heeft. |
Via de bouwer of de RDW de aanhanger alsnog laten voorzien van een VIN nummer. Belangrijk hierbij is dat de contructiesnelheid van het voertuig ook 40 km/h uur is. ( ook de banden!)
In het conversiejaar kun je ook eigenbouw opgeven |
14 |
als de trekker 40 km kan mag er dan een werktuig achter met een volgplaat als ik dan niet harder rijdt dan 25 km |
Ja dat mag. |
15 |
Je krijgt slechts één gele GAIK kentekenplaat. Wanneer een trekker een bouwjaar heeft van vóór 1-1-1978 mag je blauwe platen voeren. Hoeveel blauwe platen mogen er gemaakt worden? Hierover zijn nogal wat onduidelijkheden |
Per kenteken wordt een gele of een blauwe kentekenplaat afgegeven. Witte platen kunnen onbeperkt worden afgegeven. |
16 |
Een schorsing kost normaal elk jaar opnieuw weer geld bij de RDW. Gaat dat voor trekkers ook gelden als je ze geschorst hebt ? |
Je kunt trekkers voor 1 of 3 jaar schorsen ( en daarna verlengen ) specifiek voor eigenaren met meer trekkers is er een regeling over de kosten. Zie website van de RDW: verzamelaarsregeling |
17 |
moeten 2 wielige tractoren met een aanhanger ook een kenteken dragen? |
Nee, tweewielige trekkers zijn uitgezonderd (1-assig motorrijtuig). |
18 |
Een getrokken werktuig bijv. getrokken veldspuit/ aardappelrooimachine, zonder geremde as, heeft dit werktuig ook een eigen kenteken nodig? |
Als de machine een constructiesnelheid heeft lager dan 25 km/h is er geen kenteken nodig. Let op je mag er dan ook niet harder mee rijden. Ook niet las de trekker 40 km/h kan rijden. |
19 |
Hoe zit het met het laadvermogen van een aanhanger die niet geremd is? |
De fabrikant bepaalt de technische limieten van voertuigen. Dus de fabrikant bepaalt bij een ongeremde aanhangwagen hoe zwaar deze mag zijn en tot welke snelheid. Ongeremd zal betekenen dat de maximale constructiesnelheid niet hoger zal zijn dan 25 km/h. |
20 |
hoe te handelen als op de trekker of werktuig geen type plaatje te vinden is? |
Als er geen VIN nummer is ingeslagen dan kun je aan de fabrikant vragen om alsnog een VIN nummer in te slaan. Als dat niet kan of men wil dat niet dan is in Nederland de RDW aangewezen om een voertuig te voorzien van een VIN nummer. |
21 |
Sluit mij aan bij de vraag van de heer FG Jansma , kan de wet niet aangepast worden door 1 x te schorsen tot weder ingebruikname ? |
Volgens huidige wetgeving kan dat niet. OTMV zal deze vraag meenemen in overleg met de Fehamec. |
22 |
Mag de driehoek van de trekker af per 1 jan. 2020 of mag dit pas als het nieuwe kenteken erop komt? |
Zodra de kentekenplaat op het voertuig is gemonteerd mag de afgeknotte driehoek verwijderd worden. |
23 |
Registreren op een maatschap kan pas vanaf medio 2022, wil dat zeggen dat je dus dubbele kosten maakt door voor 31 december te registreren om een apk-keuring te voorkomen? |
Nu registreren op naam van een van de maten uit de maatschap en zodra de wetgeving is aangepast het voertuig laten overschrijven. |
24 |
Hoe zit het als een stichting een aantal trekkers heeft? Een stichting heeft geen Digid code. Zelfde als maatschap |
Dit betreft een leemte in de wet waarvoor nog een oplossing gevonden moet worden. Bij een maatschap wordt de het voertuig door een van de maten van het bedrijf het kenteken op naam gezet waarna de verzekering op naam van de maatschap wordt aangevraagd. In het acceptatieproces is dit bij ons geen probleem. Voor stichtingen is het advies dit op een gelijke wijze te doen en middels een toelichting kan dit doorgegeven worden dat de tenaamstelling van de verzekering en de geregistreerde verschillen. |
25 |
Andere vraag, wanneer moet de bestuurder de veiligheidsgordel gebruiken? |
Als hij aanwezig is in het voertuig. Veiligheidsgordel is verplicht bij trekkers vanaf 1-1-2020 als er bij werkzaamheden gevaar is voor kantelen. Nieuwe trekkers hebben deze gordels standaard. Het verplicht gebruiken vloeit voor uit de Arbo wetgeving. |
26 |
Een kennis van mij woont in Duitsland, de tractor staat bij zijn oom in Nederland.! |
Voertuig moet geregistreerd worden waar de eigenaar/houder meer dan de helft van het jaar woonachtig is. In dit geval dus in Duitsland. |
27 |
Heb je aan de voorkant van een trekker een kentekenplaat nodig als je in België bent? En wat voor kentekenplaat? |
Ja, in België is het voeren van 2 kentekenplaten verplicht. Aan de voorkant kan een witte volgplaat worden gemonteerd als je met de trekker in België rijdt. |
28 |
Hoe gaan jullie om met het feit dat er nu maar 1 kentekenplaat op de achterzijde komt en de witte aan de voorzijde maar deze trekker ook in Oostenrijk komt op evenementen en daar dan ook op de openbare weg komt. Dit als voorbeeld, geld voor meerdere landen. |
In Europa is de afspraak gemaakt dat trekkers met een Nederlands kenteken bij rijden in het buitenland een witte volgplaat voorop zullen voeren. |
29 |
het zelfde geld voor een éénmanszaak die kunnen ook niet registreren |
In de Wegenverkeerswet is geregeld dat voertuigen geregistreerd kunnen worden op rechtspersoon, maar niet op maatschap en eenmanszaak. |
30 |
Een kennis van mij woont in Duitsland, de tractor staat bij zijn oom in Nederland.
Kan hij de tractor in Nederland registreren? |
Nee, het gaat om waar de eigenaar/houder van het voertuig woont. |
31 |
Klopt John Veldman, je kunt eigenlijk alleen een voertuig registreren op een bv via de e-herkenningsfunctie. Voor een eenmanszaak en maatschap moet je het via persoonlijke Digid doen |
Klopt. |
32 |
ik hoorde dat als je een blauwe plaat op je trekker hebt (mijn trekker is van 1952) dat je dan toch ook de afgeknotte driehoek blijven voeren |
Nee. Als er een retro reflecterende kentekenplaat bevestigd is is een afgeknotte driehoek niet verplicht. |
33 |
Moeten we straks ook wegenbelasting gaan betalen voor de individuele trekker? |
Nee dat is niet voorzien in de huidige wetgeving maar dat is geen garantie voor de toekomst. |
34 |
een vof heeft diverse machines en trekkers verzekerd op de naam van de VOF. hoe registreer ik nu de voertuigen via de RDW. mag dat op 1 van de vennoten! |
Hier lopen 2 zaken door elkaar. Het voertuig registreren en het voertuig verzekeren. Je kunt een voertuig registreren op VOF. Zodra een voertuig geregistreerd is moet een motorvoertuig op kentekenniveau verzekerd worden. De verzekering kan op naam staan van de VOF. |
35 |
De wegenverkeerswet is mede gebaseerd op het gewicht van een voertuig. Waarom wordt dit niet vermeld op het kenteken? Wat zijn de consequenties wanneer je met een trekker in het buitenland komt? |
Bij nieuwe voertuigen vanaf 1-1-2021 wordt het gewicht vermeld op het kenteken. In de conversieperiode is er voor gekozen om dat bij al in gebruik zijnde voertuigen niet op te nemen. |
36 |
onderzoek duurt van lang en gaat langzaam. na een maand vervalt de aanvraag , hoe gaan jullie daar nu mee om |
Hier wordt soepel mee omgegaan |
37 |
Wat als ik een schamelwagen achter de trekker heb hangen die al een registratie bij de RDW heeft voor snelverkeer. mag dit nog? |
Ja dat mag. |
38 |
rups voertuigen zoal bulldozers kunnen niet op de weg welke regels gelden daar voor? |
Rupsvoertuigen die op de openbare weg mogen rijden moeten geregistreerd worden. Ook onverharde wegen zijn openbare weg. |
39 |
wat moet je doen als het type plaatje niet meer leesbaar is? |
Contact opnemen met de RDW. |
40 |
Geachte medewerkers RDW en OTMV bestuur. Ik begrijp niet wat het probleem is wanneer je over 3 of 5 of 10 jaar een trekkers alsnog wilt registreren. Want de gemiddelde hobbyist heeft die van plan is om met een trekker te gaan rijden maakt de remmen, verlichting en stuurderij zo goed in orde omdat hij zelf ook niet aan de kant van de weg wil staan toch? Dus als je dan bij de RDW komt met een antieke trekker die technisch perfect in orde is waarom zou dan de RDW geen kenteken willen geven? |
Zie antwoord op regel 2 |
41 |
Hoe moet ik een County registeren?… Deze tractor is opgebouwd uit Ford componenten. En heeft een eigen County- Vin nr. Deze is te vinden op het type-plaatje. Maar op de Chassis staat het Ford-nr. ingeslagen. Welke moet ik nu gebruiken?? “County staat op de motorkap”. |
Het County VIN opgeven en een foto van het typeplaatje maken. |
42 |
Verzekering: welk percentage van de verzekerde trekkers zijn reeds ingeschreven in de WAM |
Op 24-6 ongeveer 37% geregistreerd en 27% aangemeld in WAM |
43 |
Als de serienummer weg is van de oude trekker , wat moet ik dan in vullen????? |
Als er geen VIN nummer is ingeslagen dan is in Nederland de RDW aangewezen om een voertuig te voorzien van een VIN nummer. |
44 |
Bij een verzekering van Overwater zijn al mijn trekkers verzekerd. Kan de RDW dit als zodanig registreren zodat ik niet elke trekker apart moet aanmelden en daarmee kan het “tientje van Overwater” vervallen. Zoals het nu gaat is het een onzinnige administratie en een onnodige kostenpost voor de hobbyist. |
In wet is vastgelegd dat elk motorvoertuig met een kenteken verplicht voor WAM verzekerd moet zijn. De verzekeraar zal per trekker (voertuig) een verzekeringsbewijs opstellen en afgeven. |
45 |
we horen veel en het is niet allemaal te onthouden. |
Veel info is terug te vinden op www.rdw.nl. |
46 |
Als een kip wagen merk en type bekend is. Geen type plaatje en geen vin nummer. Fabrikant bestaat niet meer..wagen is uit 1978. Wat nu om gele plaat te krijgen |
Als er geen VIN nummer is ingeslagen dan is in Nederland de RDW aangewezen om een voertuig te voorzien van een VIN nummer. |
47 |
is het mogelijk om de stappen die je moet ondernemen voor aanvragen ook op schrift te ontvangen of in de volgende pionier? |
Op de OTMV website staat veel informatie over registreren van oldtimer trekkers |
48 |
Een trekker die al geregistreerd is en een kenteken heeft gekregen blijkt nu dat het vin nummer niet juist is overgenomen op de kentekencard. Hoe gaan we hier mee om? |
Via de RDW kan een wijziging – correctie aangebracht worden. |
49 |
Bij een terreinheftruck is geen vin te vinden, heb op 5 mei de foto’s van de truck opgestuurd, nog steeds geen bericht terug is |
Dan zal de zaak nog in behandeling zijn. Eventueel navraag doen via info@rdw.nl. |
50 |
De aanvraag dan verlopen |
Nee, maar er ligt een stapeltje nog weg te werken aanvragen. |
51 |
Ik heb diverse aanvragen gedaan, maar kon bij geen van alle het type invullen. Wel de handelsbenaming. Hoe kan dit? |
Bij oudere voertuigen zijn gegevens vaak onvolledig, omdat er nauwelijks eisen waren. |
52 |
wat als er van een oldtimer tractor geen vin bekend is. |
Alsnog VIN laten inslaan door fabrikant of RDW. |
53 |
wat is de reden dat er jaarlijks 12 euro extra (buiten de polis) betaald moet worden per tractor aan Overwater? |
Voor de eerste tractor die gekentekend is, worden geen kosten in rekening gebracht. Voor elke volgende tractor wordt jaarlijks € 12,10 in rekening gebracht. Deze kosten worden in rekening gebracht, omdat Overwater Assurantie kosten maakt voor het aanmelden van de kentekens bij de RDW, er jaarlijks een groene kaart afgegeven wordt maar ook omdat automatiseringskosten stijgen. De hogere kosten worden doorbelast. Iedere eigenaar van een tractor, al dan niet lid van een oldtimer vereniging, betaalt deze premie. |
54 |
wanneer je nu over 5 jaar of 10 jaar een trekker op kenteken wilt zetten dan kan dat toch gewoon en wat kost dit? En wat moet je dan doen? |
Ja dat kan. Is wel duurder en moet via de RDW |
55 |
Niet geregistreerde oldtimer trekkers blijven verzekerd tijden oldtimershows zoals Overwater zwart op wit heeft beschreven |
Tot 2025 is er een overgangssituatie van toepassing. De wettelijke richtlijnen worden gevolgd: alleen als voor een tractor geldt dat deze onder één van de uitzonderingen valt, blijft de algemene verzamelpolis van toepassing. Bij deelname aan een oldtimerevenement is het belangrijk of het terrein vrij toegankelijk is of niet. Alleen bij evenementen met een afgesloten terrein geldt na 2025 dat tractoren die niet op de openbare weg komen onder de oldtimer verzamelverzekering vallen. |
56 |
kan er duidelijkheid verschaft worden over wat wel en niet mag met aanhangers tot 25km/u achter een trekker met een max snelheid van 40km/u, ook het max te trekken gewicht is niet vermeld op het kenteken hoe gaat de verzekering en politie hiermee om |
Aanhangwagens die voor 1 januari 2021 in gebruik zijn genomen en een max. constructiesnelheid hebben van niet hoger dan 25 km/h hoeven niet geregistreerd te worden. Ze krijgen derhalve dus ook geen eigen kenteken en moeten een witte volgplaat voeren achter een trekker. Een dergelijke combinatie mag nooit sneller rijden dan 25 km/h. Ongeacht de snelheid van de trekker. |
57 |
let op trekker moet een origineel bijrijder zitje /stoel hebben anders is bijrijder opzittende niet verzekert bij ongeval ,letsel |
Klopt |
58 |
H. Booij. Ik heb een drietal aanvragen ingediend voor drie trekkers en drie kenteken cards gekregen. De handelsbenaming op de achterzijde is niet overgenomen terwijl dit wel bekend was bij de aanvraag. Wat is hiervan de oorzaak? en hoe ga ik hier mee om, corrigeren? |
Je kunt een wijzigingsformulier indienen |
59 |
Heb nu trekkers, met een gele plaat, maar kom er nu achter dat een blauwe ook kan. Is dit om te ruilen?? |
Ja dit is om te ruilen. Tegen inlevering van de gele kentekenplaat kan een blauwe worden gemaakt. |
60 |
Gewoon nieuwe platen kopen Evert |
|
61 |
Vraag aan Overwater. Waarom 12,99 |
Voor de eerste tractor die gekentekend is, worden geen kosten in rekening gebracht. Voor elke volgende tractor wordt jaarlijks € 12,10 in rekening gebracht. Deze kosten worden in rekening gebracht, omdat Overwater Assurantie kosten maakt voor het aanmelden van de kentekens bij de RDW, er jaarlijks een groene kaart afgegeven wordt maar ook omdat automatiseringskosten stijgen. De hogere kosten worden doorbelast. Iedere eigenaar van een tractor, al dan niet lid van een oldtimer vereniging, betaalt deze premie. |
62 |
blijven na 2025 niet geregistreerde oldtimer trekkers nog steeds verzekerd bij Overwater |
Ja |
63 |
Overwater eerst 10,- euro toen 12,50 euro nu 12,99 euro binnen 1 jaar |
Voor de kosten vanaf de 2e gekentekende tractor was en is het € 10,00 exclusief assurantiebelasting en € 12,10 inclusief assurantiebelasting per jaar per tractor. |
64 |
12,99 extra per voertuig. Heb geen polis voor de geregistreerde trekkers ontvangen, geen groene kaart voor de geregistreerde trekkers. Maar wel 12 euro moeten betalen. Overwater is zeker niet vies van geld verdienen. |
Volgens onze administratie zijn de poli bladen met de groene kaarten gemaild. Mogelijk zijn de e-mails als ongewenst c.q. spam aangemerkt. Is hier naar gekeken. Mocht hij deze niet ontvangen hebben dan wordt hij verzocht contact met ons op te nemen. |
65 |
Overwater heeft toegezegd dat voertuigen ook na 2025 verzekerd blijven als ze niet geregistreerd zijn |
Tot 2025 is er een overgangssituatie van toepassing. De wettelijke richtlijnen worden gevolgd: alleen als voor een tractor geldt dat deze onder één van de uitzonderingen valt, blijft de algemene verzamelpolis van toepassing. Bij deelname aan een oldtimerevenement is het belangrijk of het terrein vrij toegankelijk is of niet. Alleen bij evenementen met een afgesloten terrein geldt na 2025 dat tractoren die niet op de openbare weg komen onder de oldtimer verzamelverzekering vallen. |
66 |
Dit geldt dus voor vooroorlogse en langzame trekkers |
Tot 2025 is er een overgangssituatie van toepassing. De wettelijke richtlijnen worden gevolgd: alleen als voor een tractor geldt dat deze onder één van de uitzonderingen valt, blijft de algemene verzamelpolis van toepassing. Bij deelname aan een oldtimerevenement is het belangrijk of het terrein vrij toegankelijk is of niet. Alleen bij evenementen met een afgesloten terrein geldt na 2025 dat tractoren die niet op de openbare weg komen onder de oldtimer verzamelverzekering vallen. |
67 |
moeten oldtimers dan ieder jaar opnieuw geschorst worden. wil ik geen boete ontvangen wam |
er is een regeling voor schorsen van oldtimer trekkers. |
68 |
Hallo ik heb 24 trekkers waar van er 8 trekkers mee op de openbare weg kom de rest doe ik niet registreren want ik laat die keuren wanneer die klaar is om op de weg te komen dan dat |
Dat mag, je kunt de gedurende het conversiejaar niet geregistreerde trekkers vanaf 1-1-2022 via een regionaal RDW kantoor registreren. Voertuigen worden dan wel eerst door de RDW gekeurd. |
69 |
Klopt het dat met de oldtimerverzekering niet gewerkt mag worden met de oldtimer omdat de verzekering alleen is voor officiële evenementen e.d. . Bij grasmaaien op eigen terrein niet verzekerd ? |
De verzamel polis is bedoeld voor deelname aan shows, toertochten en evenementen. Een toertocht behoeft niet vanuit een vereniging te zijn; als verzekerden ‘s avond of in de vakantie zelf een ritje (met bevriende hobbyisten) willen maken dan valt dat onder de dekking. Incidenteel hobbymatig gebruik is toegestaan, maar er mogen geen inkomsten mee behaald worden of bedrijfsmatige werkzaamheden mee verricht worden. Uitgaande dat met het grasmaaien bedoeld wordt rondom het huis dan wordt dat als incidenteel hobbymatig gezien. |
70 |
Overwater heeft toegezegd dat voertuigen ook na 2025 verzekerd blijven als ze niet geregistreerd zijn
RV
Rutmer de Vries 19:59
Dit geldt dus voor vooroorlogse en langzame trekkers |
Tot 2025 is er een overgangssituatie van toepassing. De wettelijke richtlijnen worden gevolgd: alleen als voor een tractor geldt dat deze onder één van de uitzonderingen valt, blijft de algemene verzamelpolis van toepassing. Bij deelname aan een oldtimerevenement is het belangrijk of het terrein vrij toegankelijk is of niet. Alleen bij evenementen met een afgesloten terrein geldt na 2025 dat tractoren die niet op de openbare weg komen onder de oldtimer verzamelverzekering vallen. |
71 |
Een schorsing kost normaal elk jaar opnieuw weer geld bij de RDW. Gaat dat voor trekkers ook gelden als je ze geschorst hebt ? |
Voor oldtimer trekkers is een specifieke regeling, kijk op website RDW |
72 |
Als ik een snelgang in een oldtimer Lanz Bulldog inbouw, hierdoor snelheidsverhoging van 25 –> 35 km/ uur. Moet ik dan de trekker opnieuw laten keuren bij RDW? |
Als de trekker op kenteken een contructiesnelheid heeft van 25 km/h dan zal via de RDW een andere constructiesnelheid in het register opgenomen moeten worden. Gedurende de conversieperiode kun je de trekker registreren met een constructiesnelheid van 35 Km/h |
73 |
Hoe zit het met de tachograaf wanneer is die nu verplicht om te voeren? |
Grofweg: landbouwtrekkers met een max. constructiesnelheid van meer dan 40 km/h, die ingezet worden voor commercieel transport en die verder “van huis zijn” dan 100 km zijn tachograaf plichtig. De regeling is te vinden op de websites van ILenT. |
74 |
RDW past na opsturen foto van type plaatje de handelsbenaming aan naar een benaming die niet op het type plaatje voor komt. Gaat dit problemen geven? |
Nee |
75 |
Wat gebeurt er met aanhangwagens die geen eigen kenteken hebben na 2025 blijven deze onder de zelfde condities op de weg met max snelheid van 25 km/u ook na 2025? |
Het enige wat er op 1 januari 2025 verandert is dat alle landbouwvoertuigen die eerder geregistreerd waren tijdens de conversie periode en nog geen kentekenplaat hoefden te voeren (ze rijden niet sneller dan 25 km/h op de openbare weg) op dat moment alsnog een kentekenplaat moeten gaan voeren. |
76 |
wat moet er dan gebeuren met de tractoren die inmiddels al rijden en 50km gaan? |
Als deze trekkers een constructiesnelheid hebben boven de 40 km/h is APK keuring verplicht. Let wel op de uitzondering. |
77 |
blijven na 2025 niet geregistreerde oldtimer trekkers nog steeds verzekerd bij Overwater. Want dit hebben ze telefonisch en op papier toegezegd. Dus vooroorlogs materiaal blijft verzekerd tijdens shows? |
? |
78 |
wie of wat bepaald de max. constructiesnelheid van een aanhanger? Wel of geen remmen? |
De fabrikant bepaalt dit. De fabrikant bepaalt aan de hand van zijn eigen berekeningen en bevindingen een voertuig veilig en stabiel blijft. Vervolgens wordt dit aan de hand van wet- en regelgeving getoetst door een toelatingsinstantie zoals de RDW. |
79 |
staat al op de OTMV site de lijst met waar het VIN nummer bij oude trekkers te vinden is? |
Deze komt vanaf 1-8-2021 op de website |
80 |
kan dit ‘keuren’ op basis van gegevens bij keuring stations voor de RDW bij LMB die erkent is |
APK keuring vij LMB die door de RDW is erkent. Voor 1e toelating alleen keuren door de RDW |
81 |
mag ik met een aanhanger met eigen kenteken die ook achter de auto mag dus snelverkeer ook met die zelfde aanhanger 35 km per uur rijden achter de trekker |
Ja, een snelverkeer aanhangwagen mag achter een trekker of MMBS/Mobiele machine. Andersom mag niet: dus geen landbouwaanhangwagen achter een snelverkeer motorvoertuig. |
82 |
is er voor tweewielige trekkers met aanhanger ook een kentekenplicht |
Nee, eenassers zijn uitgezonderd |
83 |
wat zijn de eisen voor registratie van een minitrekker |
Bij de snelheid boven de 6 km/h moet ook een minitrekker een kenteken hebben. |
84 |
Bij een verzekering van Overwater zijn al mijn trekkers verzekerd. Kan de RDW dit als zodanig registreren zodat ik niet elke trekker apart moet aanmelden en daarmee kan het “tientje van Overwater” vervallen. Zoals het nu gaat is het een onzinnige administratie en een onnodige kostenpost voor de hobbyist. |
Registratie en verzekering staan in principe los van elkaar. Voertuigen registreren gaat op individuele basis. De identiteit van een voertuig moet vastgesteld worden en het VIN-nummer gecontroleerd. |
85 |
Er zijn ook wettelijke eisen qua aslast, remmen, aanhangwagenkoppeling ed. Is het de verwachting dat de politie hier nu ook meer op handhaven doordat voertuigen geregistreerd zijn? |
Politie controleerde landbouwtrekkers en voertuigen al voor 2021. Of dit gaat veranderen is een vraag voor de politie. |
86 |
Hoe moet ik een County registeren?… Deze tractor is opgebouwd uit Ford componenten. En heeft een eigen County- Vin nr. Deze is te vinden op het type-plaatje. Maar op de Chassis staat het Ford-nr. ingeslagen. Welke moet ik nu gebruiken?? “County staat op de motorkap”. |
Zie antwoord op regel 42 |
87 |
komt er een samenvatting van wat besproken is? |
Ja, de livestream is terug te kijken en op de website van RDW, AgriMedia, Overwater en OTMV blijven wij informatie plaatsen |