Trekkracht

Nieuwe rubriek


Tijdens één van de Aeres Tech trainingen voor de OTMV ontsproot vanuit de deelnemersgroep spontaan een super mooi idee. Wat nou als artikelen gewijd worden aan het testen en beoordelen van een Old- of Young-timer trekker, dus het helemaal door de mangel halen van zo’n trekker. Ja, want wat hebben al die zware dienstjaren met de techniek gedaan? Heeft de testtrekker nog voldoende “trekkracht”? Presteert de trekker nog net zo goed als nieuw of hebben de jaren hun tol geëist? Kortom, hoe hangt de vlag erbij. Dit idee verdient opvolging. Hoog tijd om dit te gaan uitvoeren. Maar hoe pakken we dat aan?
De bedoeling is om te gaan testen volgens een solide testprotocol. De bewuste trekker moet wel minimaal 30 jaar oud zijn. Ik ga samen met Geert Oevering, Trainer bij Aeres Tech, dit idee met veel plezier oppakken. Wij hebben beiden een flinke dosis testervaring en een sterke band met de Landbouwtechniek waarin we beide werkzaam zijn.
Aan vakbekwaamheid zal het niet liggen. Wat we ook nodig hebben is een volledig uitgerust keuringsstation. Goede reden om de eerste testen te gaan uitvoeren bij Aeres Tech in Ede. Hier is alle benodigde apparatuur voorhanden. Later zullen we ook op andere plaatsen testen gaan uitvoeren en dit aan u als lezer rapporteren in de nieuw rubriek “Trekkracht”.

Nadere inspectie (foto Heeres Mechanisatie Nieuwe Pekela)

Slachtoffer

Als eerste slachtoffer willen we een Fendt Fix 2 aan de tand gaan voelen. De eigenaar van deze Fix zal tijdens de testdag aanwezig zijn. Benieuwd zijn we natuurlijk ook naar zijn verhaal.
Speciaal voor deze rubriek hebben we ons bestaande keuringsformulier wat aan gepast. Dit loodst ons door alle belangrijke checkpunten. We starten met een uitgebreide proefrit. Tijdens de rit kunnen we al mooi een aantal zaken beoordelen zoals de werking van de koppeling, remmen en besturing. Tijdens het rijden warmt de motor en transmissie al wat op en dat levert ook weer nieuwe inzichten op. Aangekomen bij het keuringsstation kunnen we nu mooi de visuele inspectie uitvoeren. Vloeistof niveaus, lekkages, werking elektrische systeem en hefinrichting, maar ook de slijtage van stuurinrichting en bedieningshendels of pedalen. Natuurlijk wordt ook de staat van onderhoud beoordeeld.

In de soep lopen

Langzaamaan gaan we voorbereidingen treffen voor het zwaardere werk. Op de testbank willen we een beeld krijgen van de elektrische prestaties. Leveren de accu en dynamo voldoende capaciteit en vraagt de startmotor niet te veel energie? Ook het hydraulische systeem, als dat er tenminste op zit, willen we doorlichten. Haalt het systeem wel de vereiste druk, maar nog belangrijker, levert de pomp voldoende liters. Vaak zien we dat de prestaties van de hydraulische pomp afnemen indien er tegendruk ontstaat.

Trekkerteststation staat klaar

In de praktijk is dit waar te nemen bij bijvoorbeeld het heffen van een geladen transportbakje. Halverwege het heftraject stopt de hef met het liften. Een handje helpen helpt dan vaak, maar dit is niet zoals het hoort. Ook willen we de vitaliteit van de motor beoordelen. Dit doen we met een vermogenrem. De tractor drijft volgas via de aftakas een soort remtrommel aan. Door de remtrommel af te remmen verhoogt deze de belasting op de aftakas, en dus ook op de motor. In kleine stappen wordt de belasting opgevoerd en telkens
een meting gedaan van toerental en kracht. Kijk, dat is precies wat we nodig hebben. Immers vermogen = kracht x toerental. In boerentaal: PK = Koppel x Toerental. Onze ervaring is dat de motor vaak wel voldoende vermogen levert bij het meetpunt “maximaal vermogen”. Dat punt ligt bij trekker motor meestal iets onder vol-gas. Maar wat gebeurt er met het vermogen indien de motor afgewurgd wordt? Het vermogen daalt dan, maar daalt dit niet te snel en te veel? Op die vraag geeft deze test een antwoord. Is dat dan niet slecht voor de motor dat afwurgen zult u misschien denken? Nee, dit gebeurt tijdens het werken met de trekker diverse keren in een uur. Denk hierbij alleen al aan het wegrijden. De motor doorloopt dan onder vollast het hele toerengebied.

Vermogen vergelijking tussen opgave fabrikant en gemeten.

Nu is het natuurlijk wel de nachtmerrie van de tester dat de boel in de soep draait. Daarom is het noodzakelijk om vooraf een aantal zaken te controleren. Allereerst vindt er een motorolie conditie test plaats. Verdunde of ingedikte olie kan de goede smering belemmeren en ook de afvoer van warmte kan in het gedrang komen. Ook de drukken in de cilinders onderling kunnen teveel verschillen. In extreme gevallen kan dit lijden tot krukasbreuk. Om hier inzage in te krijgen voeren we vooraf een compressiemeting uit. Tijdens het meten is het belangrijk om goed bij de les te blijven. Loopt de motorolie en koelvloeistof temperatuur niet teveel op? Wat gebeurt er met de olie- en carterdruk en houdt de radiateur voldoende koelreserve. Indien één van deze zaken niet in orde is, dan word de motortest afgebroken en dus niet (geheel) uitgevoerd. Nadat alle testen afgerond zijn, dan kunnen we, terwijl de trekker aan het uitpuffen is, de rapportage afronden en onze conclusie trekken. De eigenaar weet dan waar de trekker nog wat liefde en aandacht nodig heeft en u als lezer wordt getrakteerd op een mooi artikel in uw geliefde blad. Een mooi idee of niet? Wij kijken in spanning uit naar het volgende nummer van de Pionier.

Hans Nieuwenhuis

 

Wil u trekkracht in actie zien? Klik dan hier.